TPB Тест за превенция на тормоза
Тестът за превенция на тормоза (TPB) е инструмент за оценка на психосоциалната дезадаптивност при деца и юноши – ключов рисков фактор за агресия и тормоз. Методиката използва 16 социални ситуации, които участниците интерпретират, за да се измерят индивидуални и групови индекси. Тестът оценява вероятността от рискови поведения и помага за планиране на интервенции. Подходящ е за индивидуална и групова оценка в училищна среда, с възможност за проследяване на социалната динамика.
Публикуване: 2024 г.
Автори: Никола Бота, Анна Акета и Иза Запуло
Цел: оценка на агресия и тормоз
Целева група: 3 – 12 клас.
Време за администрация: 15-20 минути
Метод на администрация: на хартия или онлайн
Брой айтеми: 16 стимулни картини
Българска извадка: 720 ученици
Адаптация: Giunti Psychometrics Bulgaria
Тестът за превенция на тормоза (Test to Prevent Bullying, TPB) е стандартизиран инструмент за оценка на нивото на психосоциалната дезадаптивност при деца и юноши като рисков фактор за манипулация, агресия и тормоз.
Тестът изследва:
- Индивидуален индекс на психосоциална дезадаптивност
- Групов индекс на психосоциална дезадаптивност на класа
- Качествени индикатори за ситуативна обусловеност, включително за кибертормоз
TPB е полупроективна методика, съставена от 16 стимулни картини, представящи различни социални ситуации от ежедневието на децата и юношите. Изследваните лица посочват една от петте възможни интерпретации, която според тях най-добре отразява представената ситуация. На база на резултатите се извежда индивидуален и групов стандартизиран индекс на психосоциална дезадаптивност. Този индекс има предиктивна функция и е свързан с вероятността от наличие на рискови поведения, като обозначава и необходимостта от интервенция. Предложените стимулни материали имат изразена афективна натовареност, което позволява анализа на характеристиките на социалните взаимоотношения и на тяхното влияние върху членовете на групата. Чрез своята полупроективна форма, тестът изследва индивидуалните възприятия за социалните взаимоотношения, като същевременно ограничава социално приемливото отговаряне и прикриването на информация.
TPB съдържа и допълнителни качествени индекси за оценка на разпространението на дезадаптивните тенденции в различни социални контексти:
- В училище
- В семейната среда
- Сред връстниците
- В киберпространството
Тестът е приложим за индивидуално изследване на учениците и групово изследване на училищните класове, самостоятелно или в комбинация с други инструменти, като част от процедурата за оценка и превенция, регулирана в Механизма за противодействие на тормоза и насилието в системата на образованието на МОН. TPB позволява периодична реоценка с цел проследяване и анализ на груповата динамика на класа.
