TPB Тест за превенция на тормоза
Тестът за превенция на тормоза (TPB)е инструмент за оценка на психосоциалната дезадаптивност при деца и юноши – ключов рисков фактор за агресия и тормоз. Методиката използва 16 социални ситуации, които участниците интерпретират, за да се измерят индивидуални и групови индекси. Тестът предсказва вероятността от рискови поведения и помага за планиране на интервенции. Подходящ е за индивидуална и групова оценка в училищна среда, с възможност за проследяване на социалната динамика.
Публикуване: 2024 г.
Автори: Никола Бота, Анна Акета и Иза Запуло
Цел: оценка на агресия и тормоз
Целева група: 3 – 12 клас.
Време за администрация: 15-20 минути
Метод на администрация: на хартия или онлайни
Брой айтеми: 16 стимулни картини
Българска извадка: 720 ученици
Адаптация: Giunti Psychometrics Bulgaria
Тестът за превенция на тормоза (Test to Prevent Bullying, TPB) е стандартизиран инструмент за оценка на нивото на психосоциалната дезадаптивност при деца и юноши като рисков фактор за манипулация, агресия и тормоз.
Тестът изследва:
- Индивидуален индекс на психосоциална дезадаптивност
- Групов индекс на психосоциална дезадаптивност на класа
- Качествени индикатори за ситуативна обусловеност, включително за кибертормоз
Тестът за превенция на тормоза(Test to Prevent Bullying, TPB)е полупроективна методика, съставена от 16 стимулни картини, представящи различни социални ситуации от ежедневието на децата и юношите. Изследваните лица посочват една от петте възможни интерпретации, която според тях най-добре отразява представената ситуация. На база на резултатите се извежда индивидуален и групов стандартизиран индекс на психосоциална дезадаптивност. Този индекс има предиктивна функция и е свързан с вероятността от наличие на рискови поведения, като обозначава и необходимостта от интервенция. Предложените стимулни материали имат изразена афективна натовареност, което позволява анализа на характеристиките на социалните взаимоотношения и на тяхното влияние върху членовете на групата. Чрез своята полупроективна форма, тестът изследва индивидуалните възприятия за социалните взаимоотношения, като същевременно ограничава социално приемливото отговаряне и прикриването на информация.
Изобразените на стимулните материали поведения са пряко относими към изследваното лице, но следва да бъдат интерпретирани също и предвид различните социални групи и социални контексти, към които то принадлежи, и в частност училищната среда, семейната среда, кръга от връстници, както и онлайн пространството. Следователно TPB съдържа и допълнителни качествени индекси за оценка на разпространението на дезадаптивните тенденции в различни социални контексти:
- В училище
- В семейната среда
- Сред връстниците
- В киберпространството
Тестът е приложим за индивидуално изследване на учениците и групово изследване на училищните класове, самостоятелно или в комбинация с други инструменти, като част от процедурата за оценка и превенция, регулирана в Механизма за противодействие на тормоза и насилието в системата на образованието на МОН. Поради полупроективния си характер TPB позволява да се прави регулярна оценка с цел проследяване и анализ на груповата динамика на класа.