ASEBA preschool Система на Ахенбах за емпирична оценка на поведението в предучилищна възраст

516,00 €
Всички обявени цени са с включено ДДС.

Системата на Ахенбах за емпирична оценка ASEBA е сред най-широко използваните инструменти за изследване на поведението в света. Резултат от дългогодишни изследвания и разработки, скалите са икономичен и надежден инструмент за първоначална и проследяваща оценка на поведенческите проблеми при деца от 1 г. 6 м. до 5-годишна възраст.

 

Публикуване: 2025 г.

Автори: Т. Ахенбах и Л. Рескорла

Издател:  Research Center for Children, Youth, and Families, Inc.

Цел: Оценка на поведенчески проблеми и на развитието на активния речников запас в ранна и предучилищна възраст

Целева група: Деца на възраст 1 ½ г. – 5 г.

Администрация: на хартия

Време за администрация: oколо 15 мин.

Обработка на резултатите: на хартия чрез профили за обработка на резултатите

Българска извадка: 709 лица

Адаптация: М. Станкова, Я. Пачолова и Д. Гергова

Изберете вашите продукти
На склад
Всички обявени цени са с включено ДДС.
SKU
ASEBA preschool

Изберете вашите продукти

Групирани продуктови елементи
Име на продукт Цена Кол-во
Комплект тест ASEBA preschool (ръководство, 25 бланки за родители CBCL 1 ½-5/LDS, 25 бланки за учители C-TRF и прилежащият им брой профили за обработка на резултатите по синдромните и DSM скалите)
516,00 лв.
-
+
Всички обявени цени са с включено ДДС.

Системата за деца в предучилищна възраст включва три инструмента:

  • Въпросник за родители CBCL 1½ - 5
  • Въпросник за учители и възпитатели C-TRF
  • Въпросник за изследване на езиковото развитие на деца на възраст 18-35 месеца LDS

 

Стандартните резултати позволяват сравнение на поведенческата симптоматика с типичното за възрастта ниво. Инструментите са нормирани на база на изключително голяма международна извадка от над 27 000 протокола, гарантираща много висока надеждност на изведените резултати.

Структура:

Резултатите по CBCL 1½-5 и C-TRF се оценяват на база на три вида скали: емпирично изведени синдромни скали, обобщени скали и скали, ориентирани по DSM-5.

 

Емпирично изведените синдромни скали са базирани на факторни анализи и оценяват:

  • Емоционална реактивност
  • Тревожност/депресивност
  • Соматични оплаквания
  • Оттегленост
  • Проблеми със съня
  • Проблеми с вниманието
  • Агресивно поведение

 

Обобщените скали включват по-широки набори от поведения, класифицирани в следните групи:

  • Интернализирани проблеми
  • Екстернализирани проблеми
  • Общи проблеми

 

DSM-5 скалите са конструирани предвид критериите на международната диагностична класификация и оценяват:

  • Депресивни проблеми
  • Тревожни проблеми
  • Проблеми от аутистичния спектър
  • Проблеми с хиперактивност/дефицит на вниманието
  • Проблеми с противопоставяне и предизвикателство

 

Въпросникът за изследване на езиковото развитие LDS е скринингова форма за родители, оценяваща развитието на активния речников запас при деца на възраст 18-35 месеца и при по-големи деца с езиково-говорни затруднения. Въпросникът оценява стандартизирано активния речников запас, употребяван от детето в ежедневието.

Ключови характеристики:
  • Една от най-използваните методики за поведенческа оценка в световен мащаб
  • Оценява много широк спектър от поведенчески и психологични проблеми, разграничавайки ги от характерните за възрастта поведенчески прояви
  • Изключително подходящ за скрининг, първоначална и проследяваща оценка в различни контексти
  • Мултиинформативен подход, анализиращ и съпоставящ данните от различни оценители и в различни контексти
  • Насочва диагностичните хипотези, спомага за определянето на терапевтичен план и позволява проследяване на неговата ефективност
Приложение:

Приложим в практиката на клинични и детски психолози, невропсихолози, логопеди, психиатри, педиатри, общопрактикуващи лекари, съдебни експерти и други специалисти от сходни области, преминали сертификационно обучение за работа с инструмента, като част от батерията за първоначална и последваща оценка на деца с типично и абнормно развитие; Изключително подходящ за масов скрининг в предучилищната възраст.