ASEBA preschool Система на Ахенбах за емпирична оценка на поведението в предучилищна възраст
Системата на Ахенбах за емпирична оценка ASEBA е сред най-широко използваните инструменти за изследване на поведението в света. Резултат от дългогодишни изследвания и разработки, скалите са икономичен и надежден инструмент за първоначална и проследяваща оценка на поведенческите проблеми при деца от 1 г. 6 м. до 5-годишна възраст.
Публикуване: 2025 г.
Автори: Т. Ахенбах и Л. Рескорла
Издател: Research Center for Children, Youth, and Families, Inc.
Цел: Оценка на поведенчески проблеми и на развитието на активния речников запас в ранна и предучилищна възраст
Целева група: Деца на възраст 1 ½ г. – 5 г.
Администрация: на хартия
Време за администрация: oколо 15 мин.
Обработка на резултатите: на хартия чрез профили за обработка на резултатите
Българска извадка: 709 лица
Адаптация: М. Станкова, Я. Пачолова и Д. Гергова
Системата за деца в предучилищна възраст включва три инструмента:
- Въпросник за родители CBCL 1½ - 5
- Въпросник за учители и възпитатели C-TRF
- Въпросник за изследване на езиковото развитие на деца на възраст 18-35 месеца LDS
Стандартните резултати позволяват сравнение на поведенческата симптоматика с типичното за възрастта ниво. Инструментите са нормирани на база на изключително голяма международна извадка от над 27 000 протокола, гарантираща много висока надеждност на изведените резултати.
Структура:
Резултатите по CBCL 1½-5 и C-TRF се оценяват на база на три вида скали: емпирично изведени синдромни скали, обобщени скали и скали, ориентирани по DSM-5.
Емпирично изведените синдромни скали са базирани на факторни анализи и оценяват:
- Емоционална реактивност
- Тревожност/депресивност
- Соматични оплаквания
- Оттегленост
- Проблеми със съня
- Проблеми с вниманието
- Агресивно поведение
Обобщените скали включват по-широки набори от поведения, класифицирани в следните групи:
- Интернализирани проблеми
- Екстернализирани проблеми
- Общи проблеми
DSM-5 скалите са конструирани предвид критериите на международната диагностична класификация и оценяват:
- Депресивни проблеми
- Тревожни проблеми
- Проблеми от аутистичния спектър
- Проблеми с хиперактивност/дефицит на вниманието
- Проблеми с противопоставяне и предизвикателство
Въпросникът за изследване на езиковото развитие LDS е скринингова форма за родители, оценяваща развитието на активния речников запас при деца на възраст 18-35 месеца и при по-големи деца с езиково-говорни затруднения. Въпросникът оценява стандартизирано активния речников запас, употребяван от детето в ежедневието.
Ключови характеристики:
- Една от най-използваните методики за поведенческа оценка в световен мащаб
- Оценява много широк спектър от поведенчески и психологични проблеми, разграничавайки ги от характерните за възрастта поведенчески прояви
- Изключително подходящ за скрининг, първоначална и проследяваща оценка в различни контексти
- Мултиинформативен подход, анализиращ и съпоставящ данните от различни оценители и в различни контексти
- Насочва диагностичните хипотези, спомага за определянето на терапевтичен план и позволява проследяване на неговата ефективност
Приложение:
Приложим в практиката на клинични и детски психолози, невропсихолози, логопеди, психиатри, педиатри, общопрактикуващи лекари, съдебни експерти и други специалисти от сходни области, преминали сертификационно обучение за работа с инструмента, като част от батерията за първоначална и последваща оценка на деца с типично и абнормно развитие; Изключително подходящ за масов скрининг в предучилищната възраст.