ASEBA school Система на Ахенбах за емпирична оценка на поведението в училищна възраст
Системата на Ахенбах за емпирична оценка ASEBA е сред най-широко използваните инструменти за изследване на поведението в света. Резултат от дългогодишни изследвания и разработки, скалите за училищна възраст са икономичен и надежден инструмент за първоначална и проследяваща оценка на поведенческите проблеми при деца от 6 до 18 години.
Публикуване: 2025 г.
Автори: Т. Ахенбах
Издател: Research Center for Children, Youth, and Families, Inc.
Цел: Оценка на поведенчески проблеми в училищна възраст
Целева група: Деца и юноши на възраст 6-18 г.
Администрация: на хартия
Време за администрация: Около 15 мин.
Обработка на резултатите: на хартия чрез профили за обработка на резултатите
Българска извадка: 578 лица
Адаптация: М. Станкова, Я. Пачолова и Д. Гергова
Системата за деца в училищна възраст включва три инструмента:
- Въпросник за родители CBCL 6-18
- Въпросник за учители TRF
- Въпросник за самооценка за деца на възраст 11-18 г. YSR
Стандартните резултати позволяват сравнение на поведенческата симптоматика с типичното за възрастта и пола ниво. Инструментите са нормирани на база на изключително голяма международна извадка от над 27 000 протокола, гарантираща много висока надеждност на изведените резултати.
Структура:
Резултатите по CBCL 6-18, TRF и YSR се оценяват на база на три вида скали: емпирично изведени синдромни скали, обобщени скали и скали, ориентирани по DSM-5.
Емпирично изведените синдромни скали са базирани на факторни анализи и оценяват:
- Тревожност/Депресивност
- Оттегленост/Депресивност
- Соматични оплаквания
- Социални проблеми
- Мисловни проблеми
- Проблеми с вниманието
- Нарушаване на правилата
- Агресивно поведение
Обобщените скали включват по-широки набори от поведения, класифицирани в следните групи:
- Интернализирани проблеми
- Екстернализирани проблеми
- Общи проблеми
DSM-5 скалите са конструирани предвид критериите на международната диагностична класификация и оценяват:
- Депресивни проблеми
- Тревожни проблеми
- Соматични проблеми
- Проблеми с хиперактивност/дефицит на вниманието
- Проблеми с противопоставяне и предизвикателство
- Поведенчески проблеми
Ключови характеристики:
- Една от най-използваните методики за поведенческа оценка в световен мащаб
- Оценява много широк спектър от поведенчески и психологични проблеми, разграничавайки ги от характерните за възрастта поведенчески прояви
- Изключително подходящ за скрининг, първоначална и проследяваща оценка в различни контексти
- Мултиинформативен подход, анализиращ и съпоставящ данните от различни оценители и в различни контексти
- Насочва диагностичните хипотези, спомага за определянето на терапевтичен план и позволява проследяване на неговата ефективност
Приложение:
Приложим в практиката на клинични и детски психолози, невропсихолози, логопеди, психиатри, педиатри, общопрактикуващи лекари, съдебни експерти и други специалисти от сходни области, преминали сертификационно обучение за работа с инструмента, като част от батерията за първоначална и последваща оценка на деца с типично и абнормно развитие; Изключително подходящ за масов скрининг в училищна възраст.