Oценка на вниманието при деца с NESPLORA Aula
Нарушенията на вниманието имат съществено влияние върху учебния процес, работата и ежедневието. Същевременно техният поведенчески израз често наподобява симптоматиката на други разстройства, което затруднява както диагностиката, така и определянето на подходящи терапевтични методи и подпомагащи стратегии. Това поражда необходимостта от надеждни инструменти за комплексна оценка на процесите на вниманието и извеждане на цялостен профил.
Щастливи сме да споделим, че иновативният инструмент за оценка на вниманието при деца от системата NESPLORA - Aula, покрива всички тези изисквания и съвсем скоро ще бъде достъпен и в България.
Повече за NESPLORA ...
NESPLORA е иновативна система, използваща виртуалната реалност за динамична оценка на когнитивните процеси при деца и възрастни. Системата е разработена от мултидисциплинарен екип от специалисти в областта на психологията, невронауките и виртуалната реалност.
Инструментите оценяват когнитивните процеси, които изследваното лице прилага за решаване на различни задачи, представени му чрез очила за виртуална реалност. Едно от основните предимства на тази технология е възможността за пресъздаване на контролирана, но реалистична и екологично валидна ситуация за изследването.
NESPLORA се прилага успешно вече повече от 14 години, в над 30 държави по света, като инструментите от системата са използвани за изследване на повече от 75 000 лица.
Тя включва различни виртуални тестове, оценяващи ключови когнитивни процеси като внимание, екзекутивни функции и памет.
Изследване на вниманието при деца с NESPLORA Aula
NESPLORA Aula представлява виртуален тест за оценка на вниманието при деца на възраст между 6 и 16 години. Когато детето постави VR очилата, то се „потапя“ в реалистично изглеждаща класна стая, където трябва внимателно да наблюдава какво се изписва върху черната дъска и да следва инструкциите на учителя. Задачата е допълнително усложнена от появата на различни разсейващи елементи, които изпитват уменията на детето да остане концентрирано върху задачата: съучениците си шушукат, замерят се с хартиени топчета, учителят се разхожда из стаята и т.н.
По време на целия тест софтуерът на NESPLORA Aula записва и обработва данните от реакциите на детето. В края на изследването се извежда автоматично генериран подробен доклад, който представя цялостния профил на внимание на детето, като сравнява представянето на детето с очакваното за неговата възраст. Показателите, които се оценяват, включват:
- Селективно внимание и устойчивост на вниманието
- Зрително и слухово внимание
- Фокус на вниманието
- Инхибиторен контрол/импулсивност
- Скорост на реакция
- Двигателна активност
Тестът изпитва уменията на детето да изпълнява продължително време дадена инструкция, пренебрегвайки страничните дразнители. Задачата е конструирана да пресъздава по реалистичен начин „препятствията“ за вниманието, с които детето се сблъсква на едно от местата, където прекарва най-голяма част от ежедневието си - класната стая. Това е допълнителна гаранция за качеството и приложимостта на резултатите от изследването при определяне на подходящи стратегии за подпомагане на детето.
Какви са предимствата на NESPLORA Aula?
- Тестът измерва не само основните, но и множество допълнителни показатели, свързани с процесите на внимание. Такива са например бързината на реакция и контролът на импулсивността при отговор, нивото на двигателна активност, фокусът на зрителното внимание, натрупването на умора по време на теста и други. Това дава възможност за много по-комплексен и цялостен анализ на изпълнението на задачите.
- Изследването с NESPLORA Aula позволява извеждане на цялостен профил на вниманието, който е ключов не само за насочване на диагностичните хипотези, но и за правилното определяне на най-подходящите стратегии за подпомагане предвид индивидуалните особености на детето.
- Използването на виртуалната реалност при визуализацията на задачите ги прави значително по-интересни и приятни за изпълнение, тъй като се намалява усещането за „изпитна ситуация“, която често предизвиква тревожност и повлиява негативно върху резултатите. По този начин мотивацията за справяне с предизвикателството нараства, което способства за извеждане на реалните възможности за концентрация върху даден материал. Това е особено вярно при децата, които проявяват искрен интерес към новите технологии и лесно правят паралел между теста и познатите забавни компютърни игри.
- Зрителната перспектива е изцяло синхронизирана с движенията на главата на детето, създавайки по този начин усещане за истинско „потапяне“ в класната стая. Самата виртуална среда е внимателно конструирана да наподобява динамична ситуация в реалистична и позната обстановка. По този начин се постига много по-добра екологична валидност в сравнение с класическите тестове на хартия.
- Пълното изследване отнема около 15-20 минути и завършва с подробен автоматично генериран доклад, съдържащ стандартизираните резултати, графичното им представяне и пространствено описание на наблюдаваното поведение. Това намалява значително времето, необходимо за провеждане на оценката и анализ на резултатите.
- Докладът от изследването е пространен, описва наблюдаваните резултати и дава насоки за възможната им интерпретация. При специалната версия за учебни заведения на инструмента, NESPLORA Aula School, в доклада автоматично се извеждат и конкретни психопедагогически насоки за подкрепа на детето в клас.
- При интерпретацията на резултатите, освен насоките в ръководстовото, провеждащите изследването имат достъп и до безплатни онлайн консултации с международния екип от невропсихолози на NESPLORA.
- Използването на очила за виртуална реалност за представяне на задачите позволява отличен контрол и стандартизиране на ситуацията на обследването.
- NESPLORA Aula се използва успешно в повече от 24 държави по света. Множество проучвания показват неговата приложимост в различни сфери, както и валидността и надеждността на резултатите.
Съществуват ли рискове, свързани с използването на виртуална реалност за невропсихологична оценка?
Оценката с NESPLORA е съвсем кратка: пълното изследване отнема около 15-20 минути и не е свързано със странични ефекти. Употребата на инструментите NESPLORA е доказано безопасно за деца и възрастни и отговаря на изискванията на Директива 93/42/ЕИО на Съвета, нейните изменения съгласно Директива 2007/47/ЕО и изискванията на EN ISO 13485 за качеството на медицинските изделия.
В какви случаи е приложим NESPLORA Aula?
- В клиничната практика
NESPLORA Aula успешно допълва протоколите за невропсихологична оценка. Инструментът е особено подходящ при оценка на деца със съмнения за разстройство с хиперактивност и/или дефицит на вниманието, обучителни затруднения и други.
Резултатите подпомагат едновременно диференциалната диагностика и определянето на подходящите интервенции и терапевтични стратегии за подпомагане на детето, както и проследяването на техния ефект във времето.
- В системата на образованието
Към NESPLORA Aula е разработена и специална версия School, която е изцяло адаптирана за нуждите на образователните институции. Предложените задачи са идентични, но автоматично генерираният доклад от изследването има подчертана психопедагогическа насоченост и съдържа конкретни насоки за адаптиране на педагогическия подход към спецификите на детето.
Целта на версията School е да подпомогне учебния процес при всички деца, включително и без дефицит на вниманието, като определи техните индивидуални особености на възприятие и обработка на информацията и съответните подходящи стратегии за учене. В този смисъл NESPLORA Aula School е полезен едновременно за скрининг и превенция на нарушенията на вниманието, но и за оптимизиране на учебния процес при учениците в норма.
Вижте кратко видео за Nesplora Aula тук.
NESPLORA Aula съвсем скоро ще бъде достъпен и България. За да научите повече за системата NESPLORA, не се колебайте да се свържете с нас, както и да разгледате официалния сайт https://nesplora.com/en/home/. Следете актуални новини за NESPLORA и останалите ни инструменти на страницата ни във Facebook и чрез имейл бюлетина ни.