Предимствата на ASEBA за оценка на емоционално-поведенческите проблеми при деца
Системата на Ахенбах за емпирична оценка ASEBA е една от най-добре проучените и широко използвани методики за изследване на емоционално-поведенческите проблеми при деца и юноши. Формите на ASEBA за предучилищна и училищна възраст вече са адаптирани и валидирани за България и достъпни за специалистите. В тази статия ще разгледаме някои от основните предимства на методиката и причините за популярността ѝ в световен мащаб.
Създадена на емпирична основа
Д-р Томас Ахенбах и д-р Лесли Рескорла базират съдържанието на скалите на многогодишни проучвания, започнали през 60те години на миналия век. Базирайки се на емпирично изведени корелации от клиничната и контролната популация, целта на ASEBA е да даде цялостна обективна и систематизирана картина на поведението, като разглежда също силните страни и адаптивните поведения на детето.
Приложима от най-ранна възраст
Друго предимство на инструмента е приложимостта му още от най-ранното детство до късното юношество, което предоставя възможност за дългосрочно проследяване на развитието на емоционално-поведенческите проблеми от 1 г. 6 м. до 18-годишна възраст.
Изследва широк кръг от емоционално-поведенчески проблеми
ASEBA цели да обхване възможно най-широк кръг от често срещани поведенчески и емоционални проблеми в детска възраст. Скалите за различните възрасти оценяват:
- Емоционална реактивност
- Тревожност/депресивност
- Соматични оплаквания
- Оттегленост
- Проблеми със съня
- Социални проблеми
- Мисловни проблеми
- Проблеми с вниманието
- Нарушаване на правилата
- Агресивно поведение
Съдържа обобщени скали и DSM скали
В допълнение към основните емпирични скали, ASEBA съдържа обобщени скали, оценяващи:
- Интернализирани проблеми (насочени към Аза)
- Екстернализирани проблеми (насочени към другите)
Методиката позволява също извеждане на обобщен стандартизиран резултат за проблемните поведения, независимо от техния характер (скала „Общи проблеми“).
Тъй като клиничната практика е тясно обвързана с международните диагностични класификации, с цел улеснение на работата на специалистите са създадени и допълнителни скали, ориентирани по критериите на DSM-V, включващи:
- Депресивни проблеми
- Тревожни проблеми
- Проблеми от аутистичния спектър
- Проблеми с хиперактивност/дефицит на вниманието
- Проблеми с противопоставяне и предизвикателство
- Соматични проблеми
- Поведенчески проблеми
Съдържа скрининг на езиковото развитие в ранното детство
Поради обвързаността на езиково-говорните и емоционално-поведенческите нарушения, версията за предучилищна възраст на ASEBA съдържа допълнителен скринингов въпросник за езиковото развитие при деца на възраст 18-35 месеца, включващ рискови фактори за езиково-говорни нарушения, стандартизиран резултат за оценка на активния речников запас и неговата употреба в ежедневието, както и информация относно комбинацията на думи във фрази. Инструментът е приложим и за проследяване на езиковото развитие и при по-големи деца с дефицити в тази област.
Мултиинформативен подход
ASEBA събира информация от различни респонденти – родители или други полагащи грижи за детето възрастни, учители и възпитатели, както и самооценката на децата и юношите над 11 г. Това позволява обективно сравнение на поведението в различни контексти – в семейна и училищна среда, както и от гледната точка на различни хора.
Мултикултурни норми
С научно доказана приложимост в различни културни общности, ASEBA използва иновативен статистически подход за извеждане на обобщени норми за групи от общества на базата на изключително голям брой данни. Нормите са базирани на международна извадка от между 20 000 и 58 000 изследвани лица, гарантираща много висока надеждност на изведените резултати.
Приложима в практиката на различни специалисти
ASEBA е надежден и обективен ориентир за насочване на диагностичните хипотези, изготвяне на терапевтичен план, както и за проследяване на краткосрочната и дългосрочна ефективност от терапията или интервенцията. Достъпна е за приложение от широк кръг от специалисти, включително:
- Клинични психолози, детско-юношески психолози и невропсихолози
- Психотерапевти
- Логопеди
- Педиатри
- Общопрактикуващи лекари
- Съдебни експерти
Приложението и интерпретацията на ASEBA изисква преминаване на сертификационно обучение за работа с инструмента.
Научете повече за версията за предучилищна възраст ASEBA preschool тук
Научете повече за версията за училищна възраст ASEBA school тук
Вижте предстоящи обучения за работа с ASEBA тук