Психологичната оценка при деца и юноши: интегриран подход за надеждни заключения
Психологичната оценка при деца и юноши: интегриран подход за надеждни заключения
Психологичната оценка представлява структуриран процес на изследване на когнитивното, емоционално-социалното и поведенческото развитие и функциониране. В детска възраст заявка за такава оценка обичайно се получава във връзка с наблюдавани поведенчески проблеми, необичайни емоционални реакции или особености в развитието. Целта на оценката е да се установи дали субективно наблюдаваните проблеми са част от типичното детско развитие или е необходима специфична интервенция за подкрепа.
Съгласно стандартите на Американската психологична асоциация (APA, 2020), психологичната оценка следва да се извършва само от квалифицирани специалисти и при стриктно спазване на професионалните стандарти и етичните норми; оценката трябва да се базира на информация, обхващаща различни контексти и събрана от различни източници; използваните тестови методики трябва да отговарят на стандартите за валидност и надеждност, както и да са адаптирани за съответната култура. В тази статия разглеждаме обосновката на някои от основните препоръки, свързани с провеждането на психологична оценка, съгласно международните стандарти, както и примери за приложението им в български контекст.
Прилагане на няколко теста за оценка на един конструкт
Резултатите по всеки психометричен тест са свързани неразривно със статистическа грешка. Използването на няколко различни методи за оценка на дадена област повишава прецизността на резултатите и ограничава грешката в изследването. Сравнителният анализ на отделните проби позволява да се оцени консистентността на резултатите, повишавайки общата надеждност на заключението, като същевременно предоставя и допълнителна информация за функционирането.
Така например някои тестови батерии, като Скалата за оценка на интелигентност на Уекслер за деца (WISC-IV), съдържат скали, съставени от по няколко субтеста. Резултатът по скалата представлява осреднена стойност. Нейната интерпретация може да се различава в зависимост от сходността на резултатите по отделните субтестове. Резултат от 83 IQ точки по скала „Вербално разбиране“ например, която се формира от три основни субтеста, може да се получи както при три равни резултата по тях [SI – 7; VC – 7; CO – 7], така и при големи разлики между субтестовете [например SI – 5; VC – 12; CO – 2]. Интерпретацията, както и последващите хипотези за функционирането, се различават значително в двата случая.
Използвайки различни валидирани тестови методи и анализирайки разликите в резултатите, специалистът, провеждащ изследването, повишава точността и надеждността на своите заключения. Разбира се, психологичната оценка не може да се отъждестви само с провеждането на психометрични тестове, а техните резултати следва да се отнесат към допълнителната информация за детето, събрана чрез клинично интервю, анамнестични данни и други, за да се потвърдят изведените хипотези.
Събиране на информация от различни източници
За осигуряването на качествена и максимално обективна информация за изследваното лице е необходимо тя да не се добива само от един източник. Това е особено важно при използването на въпросници, изследващите субективните възприятия на различните респонденти. От една страна различните хора възприемат поведението от различна гледна точка и през призмата на собствения си опит, вярвания и индивидуални характеристики. От друга страна затрудненията често не се проявяват по еднакъв начин и/или в еднаква степен в различните контексти от живота на детето, поради което е необходимо те да се оценяват по отделно, а резултатите да се сравняват. Съгласно международните препоръки, във всички случаи, когато е възможно, е необходимо кръгът от даващите информация респонденти да се разшири максимално, като се изследват и сравнят гледните точки на двамата родители (или други членове на семейството, живущи в домакинството), няколко различни учители, както и собствено възприятие на детето.
Оценка и анализ на различните области на функциониране
Заявката за психологична оценка при деца и юноши обикновено се заражда във връзка със съмнения за невроразвитийни и/или емоционално-поведенчески нарушения. Често срещани такива могат да бъдат разстройство от аутистичния спектър, обучителни трудности (дислексия, дисграфия или дискалкулия на развитието), разстройство с хиперактивност и дефицит на вниманието (ADHD), опозиционно разстройство, поведенческо разстройство, интелектуално нарушение, тревожност, депресия и други. Целта на психологичната оценка е да се извлече цялостен профил за функционирането на детето както на когнитивно, така и на емоционално-поведенческо ниво. Тъй като целта на изследването е да насочва диагностичните хипотези, както и последващите терапевтични интервенции, е критично важно то да не се ограничава само до тестване само на една област, като например коефициента на интелигентност (IQ), а да обхване максимално широко цялостното функциониране. По този начин от една страна се подобрява разграничаването между отделните диагностични хипотези (диференциална диагноза), а от друга страна се изследва наличието на допълнителни коморбидни нарушения и състояния, които са изключително често срещани.
Всяко отделно психологично изследване изисква анализ от страна на специалиста на областите, които е необходимо или препоръчително да бъдат проучени, за да се отговори на поставената заявка. Някои инструменти се прилагат най-често в комбинация едни с други поради обвързаността на оценяваните от тях конструкти. По-долу представяме някои от тях, които са адаптирани и достъпни за специалистите в България.
Оценка на деца в предучилищна възраст
-
DP-3 и ASEBA preschool
Изследванията показват висока корелация между емоционално-поведенческите проблеми в предучилищна възраст и изоставането в развитието (Sheldrick et al., 2023). Около 23% от децата покриват критериите за някое разстройство от DSM, а средно 9% имат изоставане в развитието. Наличието на изоставане в развитието увеличава два пъти риска от наличие на разстройство съгласно критериите на DSM, и обратно. Тези данни подчертават необходимостта от системен скрининг на развитието при деца с емоционално-поведенчески проблеми, както и от стандартизирано проучване на емоционалното функциониране и поведението при деца с идентифицирано развитийно нарушение.
Рейтинг скалата за оценка на детското развитие DP-3 оценява развитието от 0 до 12-годишна възраст в пет ключови области: Физическо развитие, Адаптивно поведение, Социално-емоционално развитие, Когнитивно развитие и Комуникация. Методиката се базира на наблюденията на родителите в ежедневието и предоставя както стандартизирани резултати по отделните скали спрямо пола и възрастта на детето, така и конкретни практически насоки за подкрепа на развитието у дома съгласно индивидуалните резултати.
От своя страна, Системата на Ахенбах за емпирична оценка на поведението в предучилищна възраст ASEBA preschool проучва различни емоционално-поведенчески проблеми при деца от 18-месечна до 5-годишна възраст включително. Системата събира информация както от родителите, така и от учителите и възпитателите в яслата или детската градина. ASEBA preschool изследва множество области, включително емоционална реактивност, тревожност, депресивност, проблеми със съня, агресивно поведение, соматични оплаквания. Методиката включва също скринингови скали, ориентирани по критериите на DSM-V за различни разстройства в детска възраст, включително разстройство от аутистичния спектър, депресивни разстройства, разстройство с тревожност от раздяла, генерализирана тревожност и други. Не на последно място, ASEBA preschool включва скринингов въпросник за езиково-говорно развитие LDS, нормиран сред деца от 18 до 35-месечна възраст. Включването на този допълнителен инструмент към методиката е свързано с високите корелации между емоционално-поведенчески и езиково-говорни нарушения в предучилищна възраст (Thurm et al., 2018).
Заедно DP-3 и ASEBA preschool се прилагат успешно за оценка на развитието и скрининг на емоционално-поведенческите проблеми в предучилищна възраст. Възползвайте се от -10% отстъпка от крайната цена при покупка на DP-3 и ASEBA preschool
Оценка на деца в училищна възраст
Една от най-честите заявки за психологична оценка на деца в училищна възраст е свързана с образователни затруднения и/или поведенчески проблеми. Причините за проблемите с усвояването на учебния материал могат да разностранни и да се дължат както на когнитивен дефицит, така и на афективно нарушение, а често се касае за комбинация от коморбидни разстройства.
Навременното и точно установяване на затрудненията и на техния първоизточник е от ключово значение за изграждане на ефикасен план за терапевтична подкрепа и интервенции. Това изисква оценката да изследва множество различни диагностични хипотези като например интелектуален дефицит, специфични нарушения на способността на учене като дислексия, дисграфия или дискалкулия на развитието, нарушение на езиково-говорното развитие или на координацията, екзекутивен дефицит и/или дефицит на вниманието, свързан с невроразвитийно или неврологично нарушение (като ADHD или епилепсия) или вторичен на емоционално-поведенчески проблеми (като депресия или тревожно разстройство) и други.
-
WISC-IV и DDE-2 за оценка на когнитивните аспекти
Скалата за оценка на интелигентността на Уекслер WISC-IV е световен златен стандарт в оценката на интелектуалните способности при деца на възраст между 6 и 16 г. Тестът включва няколко скали, изследващи различни аспекти на когнитивните умения: Вербално разбиране, Образно мислене, Работна памет, Скорост на преработка. Интерпретацията на общия коефициент на интелигентност заедно с резултатите по останалите скали и резултатите по отделните субтестове позволява изграждане на изключително прецизна и детайлна картина на когнитивното функциониране на детето.
Тестовата батерия за оценка на дислексия и дисграфия на развитието DDE-2 изследва формирането на процесите на четене и писане при ученици от втори до осми клас. Методиката се базира на невропсихологичния модел на Coltheart и проучва както фонемно-графемното кодиране и декодиране, така и разбирането на омофони и уменията за откриване на правописни грешки.
Приложени заедно в рамките на цялостната психологична оценка, WISC-IV и DDE-2 изследват хипотезата за наличие на интелектуално нарушение, специфичен когнитивен дефицит или дислексия или дисграфия на развитието като първопричина за наблюдаваните затруднения в училище.
Възползвайте се от -12% отстъпка от крайната цена при покупка на WISC-IV и DDE-2.
-
Conners-3 и ASEBA school за оценка на ADHD и емоционално-поведенчески нарушения
Скалата за оценка на разстройство с хиперактивност и дефицит на вниманието Conners-3 е стандартизиран диагностичен въпросник за оценка на РДВХ (ADHD) и свързани разстройства при деца и юноши на възраст от 6 до 18 години. Conners-3 изследва основните характерни симптоми на РДВХ: проблеми с вниманието, хиперактивност и импулсивност, обучителни трудности, нарушения в екзекутивните функции, предизвикателно или агресивно поведение и социални проблеми. Скалата оценява и често срещани коморбидни състояния – разстройство с противопоставяне и предизивкателство (опозиционно разстройство) и разстройство на поведението. Conners-3 позволява проучване и сравнение на проявленията на симптоматиката в различни контексти от живота на детето, като същото е част от диагностичните критерии за РДВХ съгласно DSM-V. Събраната информация се базира на наблюденията на родителите, на учителите и на самите деца (над 8 г.).
Системата на Ахенбах за емпирична оценка на поведението в училищна възраст ASEBA school осигурява широкоспектърен скрининг на симптоми на тревожни и депресивни разстройства, соматични оплаквания, мисловни проблеми, нарушаване на правилата, агресивни поведения и други. Също както Conners-3, събраните данни сравняват възприятията на родителите, учителите и на самото дете (над 11 г.), както и проявленията в различните области от живота на детето. Както и версията за предучилищна възраст, ASEBA school позволява скрининг на различни разстройства съгласно критериите на DSM-V, включително депресивни и тревожни разстройства, психосоматично разстройство, РДВХ, разстройство на поведението. Освен това инструментът разглежда компетенциите и интересите на детето, подпомагайки изграждането на терапевтичен план, базиран на силните страни.
Заедно ASEBA school и Conners-3 отлично се допълват, като обрисуват цялостен емоционално-поведенчески профил при деца в училищна възраст, проучвайки едновременно алтернативни причини за емоционално-поведенческите проблеми и евентуални коморбидни състояния.
Възползвайте се от -15% отстъпка от крайната цена при покупка на Conners-3 и ASEBA school
Обобщение
Заключението от психологичната оценка има ключово значение при формирането на диагностични хипотези и изграждане на цялостен план за подкрепа. Това изисква да се стремим към установяване на комплексен профил на силните страни и слабостите на детето, както в когнитивен, така и в социално-емоционален план. Оценявайки различните области на развитие чрез многокомпонентен стандартизиран инструментариум, сравнявайки информация от различни източници и прилагайки основана на доказателства клинична преценка, специалистите осигуряват максимална надеждност и валидност на изготвените заключения, съответно на изведените на тях препоръки.
Източници
American Psychological Association, APA Task Force on Psychological Assessment and Evaluation Guidelines. (2020). APA Guidelines for Psychological Assessment and Evaluation. https://www.apa.org/about/policy/guidelines-psychological-assessment-evaluation.pdf
Sheldrick, R. C., Marakovitz, S., Garfinkel, D., Perrin, E. C., & Carter, A. S. (2023). Prevalence and Co-Occurrence of Developmental and Emotional-Behavioral Problems in Young Children. Academic pediatrics, 23(3), 623–630. https://doi.org/10.1016/j.acap.2022.11.008
Thurm, A., Manwaring, S. S., Cardozo Jimenez, C., Swineford, L., Farmer, C., Gallo, R., & Maeda, M. (2018). Socioemotional and behavioral problems in toddlers with language delay. Infant mental health journal, 39(5), 569–580. https://doi.org/10.1002/imhj.21735